Posts tonen met het label kerst. Alle posts tonen
Posts tonen met het label kerst. Alle posts tonen

donderdag, december 20, 2007

Kerstvieringen

Eindelijk zijn de kerstvieringen. Zo lang gewacht, zo veel geoefend.
Was het dinsdagavond de beurt aan de groepen 3, 4 en 5 om hun musical op te voeren, gisteravond was het de beurt aan de kleutergroepen. Zoals altijd organiseren de kleuterjuffen een herderstocht door de wijk.

Langs het hele "parcours' staan lichtjes...

De kinderen gaan, met hun ouders, broers en zusjes en soms zelfs opa's en oma's, een route lopen door wijk die voert langs allerlei delen uit het kerstverhaal.

Bij mensen die kleuters op school hebben wordt gevraagd of ze mee willen doen aan de uitvoering. Op hun oprit of in de tuin worden dan delen van het kerstverhaal uitgebeeld. Meestal zijn er zo'n 15 taferelen te bezichtingen en de mensen, die in groepjes vertrekken, zijn zo'n uur onderweg.
De ouderraad zorgt dan bij terugkomst op het plein voor lekker warme chocomelk, koffie of siroop en natuurlijk een kerstkoekje erbij.


Daarvoor zijn we 's middags al druk bezig het plein te versieren.


We zetten een grote tent op waarin we dan staan met het lekkers. Die tent moet er natuurlijk leuk uitzien dus die wordt versierd. Eén van de ouderraadsleden is zeer creatief met bloemen en zij maakt altijd prachtige versieringen. Eén van die versiereingen hebben we meteen gebruikt.......

maar uiteindelijk zag die er 's avonds zo uit......


Het was weer heel gezellig en nadat alle groepjes langs de taferelen zijn geweest komen alle spelers samen op het schoolplein om nog even na te praten.
De engelen zongen op een oprit kerstliederen.

maandag, december 17, 2007

Ze staan....

.... de kerstbomen!
Al sinds woensdag hoor, maar drukdrukdruk, dus weinig tijd om te bloggen.

Woensdagmiddag wilden ze beiden helpen dus hup, alle spullen van zolder en aan de slag.

Stonden de bomen er aan het begin nog zo bij.....



Na wat werk leek het op het eind van de middag al echt kerst!


En zo ziet het er 's avonds uit.................

donderdag, december 28, 2006

Kerst

De kerstdagen zijn weer voorbij......
Kerstdagen vol familie(bezoek), kado's en lekker eten.
Het kerstdobbelspel was weer een succes...



en het kerstdiner ook.....

woensdag, december 20, 2006

Schaatsen

Vandaag ging Rutger met de klas schaatsen.
Jaja, er ligt een heuse ijsbaan op de markt. En die ligt er de hele kerstvakantie.....

Gisteren de schaatsen opgezocht. Gelukkig pasten de schaatsen die we ooit voor Werner hebben gekocht nu perfect voor Rutger.
En dat scheelt minstens een kwartier schaatsen. Want als je zelf geen schaatsen hebt kun je ze op de baan huren, maar met zo'n 100 kinderen duurt het natuurlijk een poosje voordat iedereen is voorzien van schaatsen.

De kinderen die zelf schaatsen hebben mogen dan eerst op het ijs.
En dat is toch wel wennen.....



Natuurlijk nog even op de foto met Niek.


dinsdag, december 19, 2006

Kerstdobbelspel

Bij deze dan de uitleg van het kerstdobbelspel, dat wij met onze familie spelen.

Om het spel te spelen heb je een dobbelsteen nodig en een heleboel (kleine) kadootjes.

Iedereen koopt voor een x-bedrag kadootjes die iedereen kan gebruiken (bijv. agenda, pen, wekker, rol wc-papier, zakdoek, mok, loterij briefje. Alle kado's moeten zijn ingepakt. En dan is het natuurlijk het leukst dat je aan de buitenkant niet makkelijk ziet wat er in zit.

Alle kado's worden op een grote stapel gelegd en het spel kan beginnen.


Je maakt even uit wie er mag beginnen (bij ons altijd een kind).

Als je een 1 gooit dan mag je een kadootje van de stapel pakken (let op: je mag het nog niet uitpakken en ook nog niet houden).

Als je een 2 gooit dan mag je een kadootje van iemand anders pakken (niet uitpakken en nog niet houden of als al een uitgepakt kado heeft dat jou wel aanstaat, mag je ook dat pakken). Als nog niemand iets heeft, jammer dan....

Als je een 3 gooit, moet je een kadootje van jouw stapel (als je die hebt) geven aan je rechterbuurman/-vrouw).

Als je een 4 gooit moet je een kadootje terugleggen op de stapel (ook als je het al uitgepakt hebt).

Als je een 5 gooit moet je een kadootjes van jouw stapel geven aan je linkerbuurman/-vrouw.

Als je een 6 gooit mag je een kadootje uitpakken (maar nog niet houden, iemand anders kan het dus nog afpakken of misschien moet je het wel terugleggen op de stapel).

Na een poosje kun je de regels iets veranderen, bijv. als je een uitgepakt kadootje hebt en je gooit 6, dan mag je het uitgepakte kado houden (en leg je het dus apart van de andere, zodat niemand het meer afpakt).

Of, als het te lang gaat duren, als je 1 gooit mag je een kado pakken en meteen uitpakken. Zo kun je de regels zelf iets veranderen.

Veel plezier.

(de ervaring heeft geleerd, dat na afloop van het spel, er over en weer wordt geruild)

zondag, december 17, 2006

Kerstquiz

Op een site kwam ik een kerstquiz tegen.
Het leek me wel wat om dat eens te bloggen.
En misschien maak ik er ook wel een LO van.

Het zou leuk zijn jullie antwoorden te zien op jullie blogs.

1. Egg Nog of Warme chocolademelk?
Warme chocolademelk (met een grote dot slagroom).

2. Pakt de kerstman de kado’s in of zet hij ze gewoon onder de boom?
Ingepakt natuurlijk.

3. Gekleurde of witte lichtjes in de boom?
Witte lichtjes.

4. Hang je Mistletoe op?
Nee.

5.Wanneer tuig je de boom op?
Zo rond 15 december.

6. Wat is je favoriete kersteten?
Maakt niet uit, het gaat om het gezelschap.

7. Wat is je leukste herinnering aan kerst toen je kind was?
Mijn opa’s en oma’s kwamen altijd.

8. Maak je kado’s op op kerstavond?
Nee.

9. Hoe versier je de kerstboom?
Met zilveren en blauwe ballen/ornamentjes.

10. Sneeuw! Hoe je ervan of haat je het?
Ik vind het leuk, totdat het gaat smelten. Ik heb liever dat het dan meteen weg is. Die drab, daar hou ik niet van.

11. Kun je schaatsen?
Ja, maar het is lang geleden.

12. Herinner je je mooiste kado?
Laatste kerst, toen kreeg ik een ring met daarin 3 diamantjes (een voor Geerard en de andere twee voor mijn 2 kids)

13. Wat is het belangrijkste met kerst voor jou?
Samen zijn met de mensen om wie ik geef.

14. Wat zit er in het topje van jullie kerstboom?
Een blauwe piek (of eigenlijk 2, want wij hebben 2 kerstbomen).

15. Wat is je favoriete kersttraditie?
Een kerstdobbelspel. Dat doen we nu al een aantal jaar met mijn kant van de familie en is ieder jaar weer goed voor urenlang plezier. (Voor uitleg laat een berichtje achter en is er interesse, dan blog ik het wel).

16. Wat vind je leuker: krijgen of geven?
Geven.

17. Wat is je favoriete dessert bij het kerstdiner?
IJs. Met slagroom en/of chocolade(saus).

18. Wat is je favoriete kerstliedje?
Do they know it’s Christmas (of de kerstliedjes die mijn kinderen zongen toen ze nog klein waren, soms met hele rare woorden.....)

19. Kerstkransjes. Lekker of niet?
Soms.

20. Wat is je favoriete kerstfilm?
Santa Claus 1 (en 2 is ook leuk).

woensdag, december 13, 2006

De kerstboom

Bij het lezen van de mail kwam ik onderstaand relaas tegen over een kerstboom.


Het leven van een kerstboom

Het hele jaar sta ik heerlijk in het bos,
niet in een standaard, maar gewoon lekker los.
De hele familie gezellig om me heen.
allemaal, net als ik, op een been.

Maar dan komt december, fijn voor de mensen.
Wij bomen kunnen wel iets anders wensen,
Mannen met bijlen om ons te kappen
staan doodleuk je hele familie om te hakken.

Daarna liggen we op een hoop in de wagen.
Ik lig bovenop dus mag ik niet klagen.
Bij de handelaar liggen wij op de grond,
een nare ervaring als je eerst altijd stond.
Dan het gezeur van klanten over ons figuur
wij zijn te vol, te kaal of te duur.

Er gebeurt heel wat voor men de koop sluit,
ze pakken je bij de nek en schudden je uit.
Je verlangt naar de plek vanwaar ze je haalden
per klant verlies je tientallen naalden.

Maar het ergste komt als je bent verkocht,
wat men dan uithaalt is zeer ver gezocht
Je wordt in een hoek van de kamer geplant
met een piek op je kop en een bal in de hand.

Pas tegen de avond is men met je klaar,
ik zit onder de kaarsjes en engelenhaar.
Ik denk: dat is dat, terwijl ik geeuw
maar dan komt ma met de spuitsneeuw.

Ze hadden zitten piekeren onder het eten,
wat ze toch aan mij hadden vergeten
Zo sta ik een aantal dagen voor gek
en dan halen ze mij opnieuw van mijn plek.

Alles gaat eraf, want ik wordt afgetuigd.
Ik voel me vrij en mijn hart juicht.
Dan pakken ze me beet, ik ben wat verwonderd.
Ik word zonder meer het raam uitgedonderd.

Zeker 15 jongens rennen op mij af,
slepen mij naar huis in een snelle draf.
Eindelijk zijn we er na een half uurtje
en gooien me dan in een schuurtje.

Daar ben ik niet de enige boom.
Ik ben weer bij mijn familie en denk dat ik droom.
Op een avond gaan wij weer op een hoop,
samen met mijn buurman dennenboom "Stoop".

Dat is het laatste wat ik weet,
daarna werd het verschrikkelijk heet.