donderdag, januari 07, 2010

Jachtschotel

Ik knip al jaren recepten uit verschillende tijdschriften en supermarktblaadjes. Ik plak ze in een "plakboek"'. Ook vandaag was ik bezig met uitknippen en opplakken.
Toen kwam ik een recept tegen van jachtschotel en aangezien ik nog boodschappen moest doen voor het avondeten was de keus snel gemaakt.

Op naar de supermarkt dus.

Je koopt zo'n 800 gr. sukadelappen. Magere runderlappen mag ook.......... Snij ze in dobbelsteentjes

Bestrooi ze met bloem en bak ze in een mengsel van olie en boter in een braadpan.

2 laurierblaadjes, 10 jeneverbessen en 4 kruidnagelen gaan erbij

net als 2 gesnipperde uien en spekblokjes......

In het recept staan 50 gram spekblokjes, maar hé, in een pakje zit 125 gram en waar moet ik de rest dan laten. Dus gewoon alles erbij........

Als alles een mooi kleurtje heeft, schenk je er 300 ml rode wijn bij. Ik had nog een flesje staan van 250 ml, moet ook kunnen. En dat hoeft echt niet de beste wijn van de wereld te zijn, hoor. Trouwens, de alcohol verdampt toch........


Dat alles laat je zo'n 2,5 uur stoven. Dan doe je er 2 sneetjes ontbijtkoek, in blokjes gesneden, bij. Dat bindt de saus en geeft een zoetje aan het geheel.

Ondertussen zet je ook 1 kg aardappelen op, waarvan je een lekkere puree maakt, met een klont (room)boter, melk, peper en zout, evt. nootmuskaat.
Zet de oven aan op 250 graden.



Dan doe je het vlees met de saus in een ingevette ovenschaal. Ik vis de besjes, kruidnagelen en laurier eruit, maar die kun je ook gewoon laten zitten (ik vind het niet zo lekker op zo'n jeneverbes te bijten, om maar niet te spreken van een kruidnagel tussen je kiezen).
Doe hierover de aardappelpuree.
Dan schil je 2 appels, haal de klokhuizen eruit en snij ze in plakken. Leg de plakken over de aardappelpuree en verkruimel 1 of 2 beschuiten over de appels.


Zet ca. 15 minuten in de hete oven en..... smullen maar!

Geen opmerkingen: