woensdag, november 29, 2006

Dutch Dare #1

Ook ik heb me gewaagd aan de Dutch Dare #1.
Het onderwerp is Zuinig. Net wat voor mij (ahum).....


Tekst op journaling:
Dat Zeeuwen zuinig zijn, is een gegeven. Dat weet heel Nederland, dankzij de reclame voor een botermerk: “Hin cent te vee”. Dat was hun slogan waar alle Zeeuwen heel dankbaar voor waren. Niet dus!Toch zit er wel wat in die slogan hoor. Ik hoef maar te denken aan mijn grootouders en zelfs mijn schoonouders weten er wel raad mee. Mijn opa’s en oma’s waren zuinig. “Want wij hebben de oorlog meegemaakt." Dat was een veelgehoorde kreet. En het was natuurlijk zo. Tegenwoordig gooien we zo makkelijk iets weg. Maar zij, nee, zij niet. Kliekjes werden bewaard. Ik kan me goed herinneren dat er in de koelkast altijd een bakje stond met daarin de overschot gekookte aardappelen. Twee keer per week bakte oma die dan in roomboter en je had de lekkerste gebakken aardappelen ter wereld. En van oude kleren die in de voddenmand verdwenen werden knopen afgehaald en in de knopenpot gestopt, want je weet maar nooit. Prachtig vonden wij kleinkinderen dat, daar kon je zo lekker mee spelen. Mijn schoonvader, en ook mijn vader, heeft daar een snufje van meegekregen. Alles moet worden bewaard. Wordt er bijv. een schuurtje afgebroken in de tuin omdat de planken zijn weggerot en moeten worden vervangen, de spijkers haalt hij er wel uit, want ..... Inderdaad, je weet maar nooit. En inderdaad, als je eens iets nodig hebt, een schroefje of zo, pa duikt de schuur in en na even zoeken (soms heel lang zoeken, want het is wel ergens, maar waar) komt hij triomfantelijk aangelopen met het schroefje in de hand. “Zie je wel,” zegt ie dan: “Wie wat bewaard, die heeft wat”. Zeeuwse zuinigheid........ Had ik er ook maar wat meer van...........

2 opmerkingen:

Marjolein zei

Geweldig Jolanda!!!! De LO vind ik er al super uitzien, maar de journaling is fantastisch!!!

Charlotte zei

Wat een leuke lo heb je gemaakt Jolanda! Ben benieuwd naar je interpretatie op Dare #2!